W naszych otwartych przestrzeniach popularne jest pyszne włoskie danie „Pasta alla Carbonara”, którego przepisy są również dostępne w naszym wypiekaczu do chleba. Jednak w samych Włoszech pod względem wieku i popularności ten makaron wyprzedza inne makarony, po pizzy neapolitańskiej najpopularniejsze włoskie danie na świecie. To nie jest koszerne, wegetariańskie ani dietetyczne. Historycznie jest to pożywienie pasterzy z Monti della Laga (Abruzzian Apennines), którzy prowadzili stada owiec przez góry, a do tej pracy potrzebowali prostego, ale wysokokalorycznego pokarmu z lokalnych produktów.
To najbardziej tajemnicza ze wszystkich istniejących opcji makaronu, wciąż budząca wiele kontrowersji i posiadająca kilka „nurtów filozoficznych” - „makaron Amatriciana” (Pasta all'Amatriciana).
W rzeczywistości zarówno sos Amatrichana, jak i sos Carbonara to prawie bracia bliźniacy, wylęgający się w tym samym gnieździe, ale na pewnym etapie każdy poszedł własną drogą - jeden w stronę pomidora pod koniec XVIII wieku, drugi w stronę jajka, około XIX-XX wieku:

Na początku wiele wieków temu pasterze regionu Lacjum, z lokalnych poręcznych produktów, które można zabrać ze sobą w drogę, wymyślili danie „Cacio e pepe” (kacho є pepe), co dosłownie oznacza „ser i pieprz „… W mieście Grisciano, które znajduje się niedaleko miasta Amatrice, przepis ten został ulepszony poprzez dodanie do niego smażonego, suszonego na sucho policzka guanciale (Guanciale, w dialekcie rzymskim - to jest „barbozzo”, barbozzo in romanesco), który zaowocowało innym daniem - gritsa lub grisha (gricia). A po fascynującej podróży Kolumba do Ameryki pomidory dotarły do Włoch z Meksyku i Peru, a mieszkańcy miejscowości Amatrice w drugiej połowie XVIII wieku zaczęli robić z tych pomidorów Grishę, stąd narodziła się Amatriciana, czyli po prostu Matriciana w dialekcie rzymskim (matriciana in romanesco).
Pierwszego opisu Amatricana dokonał Francesco Leonardi, rodowity rzymski kucharz, który służył w Kwirynale (rezydencja papieska od 1605 do 1870), w siedmiotomowej encyklopedii sztuki kulinarnej L'Apicio Moderno, napisanej przez niego w 1790 roku.
A w XIX-XX wieku (nie wiadomo na pewno) do Grishy dodano jajka, uzyskując w ten sposób pastę Carbonara.
A jeśli nie ma pytań z serem i guanciale, to na tym kończy się pewność z resztą składników tego sosu Amatricana. Kto by pomyślał, że taki prosty, elementarny przepis we Włoszech wciąż budzi prawdziwą burzę!
Pierwszy trend filozoficzny głosi, że pomidory nie są używane w sosie Amatricana i muszą być „białe” (z guanciale i cebulą).Drugi nurt filozoficzny głosi, że w sosie Amatricano jest miejsce na pomidory, ale nie ma miejsca na czosnek czy cebulę. Jeszcze inni walczą o obecność papryki i cebuli oraz brak czosnku. Na YouTube jest niezliczona ilość filmów, na których zarówno kucharze amatorzy, jak i włoscy kucharze demonstrują swoje „prawidłowe” i oryginalne przepisy na robienie makaronu na bazie tego sosu Amatricana lub Matricana. A najciekawsze są komentarze Włochów do tych filmów, w których mundur często ujawnia autentyczność, poprawność lub smakowitość konkretnego przepisu. A niektóre włoskie osobistości uparcie próbują udowodnić, że miasteczko Amatrice nie ma nic wspólnego z „rzymskim” sosem Matricana, a to danie ma czysto rzymskie pochodzenie. Ogólnie bawią się tam tym sosem i daniem ...
I zmęczone argumentami profesjonalnych szefów kuchni, historyków i gminy Amatrice, gospodynie domowe nieustannie gotują Amatrichana z guanchiale, cebulą, czosnkiem, papryką, pomidorami rok po roku - i są tak pyszne! Rzeczywiście, często oryginalny przepis smakuje lepiej niż utwardzony prymityw ...
Ale władze miasta Amatrice nie śpią i czuwają nad tym, jak przestrzegany jest prawidłowy przepis na sos All'Amatriciana, chroniony etykietą pochodzenia De.Co (Denominazione Comunale). Podczas programu `` C'e per te per te '' znany szef kuchni Carlo Cracco, który był gościem honorowym, powiedział, że aby jedna z najsłynniejszych włoskich potraw świata, Amatriciana, odniosła pełny sukces, konieczne jest również używać „gotowanego czosnku”. „Bluźnierstwo” nie umknęło czujnemu oku władz miejskich gminy Amatrice, które szybko zamieściły na Twitterze notkę poprawiającą roszczenie Krakko i obraźliwie zmieniającą nazwisko szefa kuchni na „Gracco”.
Gmina Amatrice, przy wsparciu regionu Lacjum, od ponad 10 lat stara się o przyznanie sosowi All'Amatriciana znaku STG Unii Europejskiej - Specialità Tradizionale Garantita (gwarantowane produkty tradycyjne). Jeśli zostanie to rozpoznane, umożliwi to potężny eksport produktów Amatrice / Lazio tradycyjnie stosowanych w tym sosie i położy kres kwestii właściwych składników tego sosu we Włoszech i całej Unii Europejskiej. Na dzień dzisiejszy tylko dwa włoskie produkty mają kategorię STG. Należą do nich mozzarella i pizza napoletana.
Sos ten jest szczególnie popularny w regionie rzymskim i można powiedzieć, że Pasta alla Matriciana to niemal wizytówka Rzymu. W klasycznych przewodnikach współczesnej kuchni rzymskiej skład składników tego makaronu jest bardziej zróżnicowany, gdzie dopuszcza się zarówno cebulę, jak i czosnek oraz inne odstępstwa od wymagań Amatricians. Istnieje również koszerna Amatriciana w rzymskich podręcznikach, dostosowana do reguł kaszrutu. Do jego przygotowania nie używa się pecorino ani innych rodzajów sera, zamiast bekonu używa się oliwy z oliwek, a policzek wieprzowy zastępuje suszona wołowina.
Rozprzestrzenianie się sosu Amatricana w całym kraju nastąpiło w XIX wieku, kiedy wielu Amatryków wyemigrowało do Rzymu z powodu kryzysu bydła i znajdując pracę w restauracjach, rozsławili to danie swoich przodków. Pierwsza zabytkowa restauracja Amatriciane w Rzymie pochodzi z 1860 roku i nosiła nazwę Il Passetto, ponieważ można było przez nią przejść od Vicolo del Passetto do Piazza Navona.
W nocy 24 sierpnia 2016 r. Kłopoty dotknęły środkowy region Włoch. Trzęsienie ziemi o sile 6,2 w skali Richtera spowodowało zniszczenia i utratę życia (co najmniej 290 osób zginęło), pozostawiając tysiące mieszkańców regionów Lacjum, Umbrii, Marche i Abruzji bez dachu nad głową.

Od miesięcy w centrum uwagi mediów znajduje się 16-tysięczne miasto Amatrice, jedno z najbardziej dotkniętych trzęsieniem ziemi, a sos stał się symbolem solidarności z ofiarami katastrofalnego trzęsienia ziemi. Od tego czasu makaron, zaprawiony słynnym sosem guanciale, pomidorami i serem pecorino, jest obecnie podawany w wielu restauracjach we Włoszech i na całym świecie, które dołączyły do ruchu „Amatriciana Solidale”.Grupa działa we Włoszech i za granicą, zbierając fundusze dla tych, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia zrujnowanych domów, tzw. „Trzęsienia ziemi” (terremotati). Jednym z pierwszych, którzy dołączyli do inicjatywy Solidarity Pasta, jest brytyjski szef kuchni Jamie Oliver i 700 innych szefów kuchni, którzy z nim pracują. Rosyjska modelka Natalya Vodianova rozpoczęła zbiórkę pieniędzy „Mangia per l’Italia” („Jedz dla Włoch”), aby wprowadzić tę „pastę solidarności” Amatrichan do menu restauracji w Federacji Rosyjskiej. Część dochodów ze sprzedaży trafiła do organizacji Save the Children, Czerwonego Krzyża i innych organizacji na miejscu katastrofy.
Było to nieoczekiwane - smutne, ale sukces sosu, ale spowodował nadmierny popyt na Guanciale w porównaniu z tym, co było wtedy dostępne we Włoszech, aw krótkim czasie zapasy tego przysmaku we Włoszech po prostu wyschły, na chwilę. Niektórzy producenci wystawili Guanciales, które jeszcze nie dojrzały, i używa się również włoskiej szynki Prosciutto i Pancetta, chociaż są one grubsze niż policzki Guanciale.
Oprócz makaronu z tym sosem Amatricana (SALSA ALL'AMATRICIANA), Włosi również gotują (to właśnie odkryłem):
• makaron pieczony w piecu Amatriciana (Pasta al forno con sugo amatriciana)
• pizza Amatriciana (Pizza all'Amatriciana)
• risotto Amatriciana (risotto all'Amatriciana)
• gnocchi Amatriciana (gnocci con sugo all'Amatriciana)
• lasagne all'Amatriciana
• frittata all'amatriciana
• polenta z kulkami mięsnymi i sosem (POLENTA CON POLPETTE E SUGO ALL'AMATRICIANA)
• klopsiki z sosem Amatricana (Polpette all'amatriciana)
• Grzanki Amatricana (crostini all'amatriciana)
• Jaja Amatricana (l'uovo all'Amatriciana)
• płynne ravioli Amatriciana z fondue pecorino (ravioli liquidi di Amatriciana con fonduta di pecorino)
• kulki ryżowe z sosem panierowanym Amatricana (Supplì all'amatriciana)
• coś w rodzaju włoskiego hot doga z sosem Panino all'amatriciana
• Burger Amatricana (AMATRICIANA BURGER)
• pieczony szpik kostny Amatriciana (Baked marrow amatriciana)
• dobrze, masz pomysł - i tak dalej ...
Tradycyjnie na przełomie sierpnia i września, kiedy zbierane są świeże pomidory, gmina Amatrice przez kilka dni organizuje festiwal Sagra degli Spaghetti all'Amatriciana, podczas którego mieszkańcy i goście Amatrice są obficie częstowani taką ilością makaronu. . Zobacz miasto Amatrice przed trzęsieniem ziemi w 2007 roku i tym festiwalem w krótkim 3-minutowym filmie z YouTube (w linku
P.S. W rzeczywistości istnieje wiele różnych metod i technik przygotowania tego makaronu, których po prostu nie można opisać w jednym przepisie. Ale wszystko to można zobaczyć na filmach w Internecie.
P.P.S. Jak zwykle, zgodnie z włoską tradycją, nie należy dekorować talerza tą pastą aromatycznymi listkami bazylii, natką pietruszki czy miętą. Ten makaron ma swój niepowtarzalny bukiet aromatów guanczeli, sera, papryki i pomidorów, których nie powinny przerywać żadne zioła.
P.P.P.S. Podczas jedzenia tego makaronu „makaron” zwinięty i zwisający na widelcu zawsze chętnie dzieli się czerwonym sosem pomidorowym z ubraniami, zwłaszcza w okolicy klatki piersiowej. Dlatego nie wahaj się założyć śliniaczka lub włożyć chusteczkę za kołnierz. Ostrzegałem was!
P.P.P.P.S. Niestety nigdy nie miałem okazji odwiedzić Włoch. I nie znam włoskiego. Cały materiał został opracowany na podstawie informacji swobodnie dostępnych w Internecie, przetłumaczonych przez tłumacza Google. Jeśli ktoś zauważy jakąkolwiek nieścisłość, albo podzieli się swoim doświadczeniem i przepisem na ten sos i ten makaron, będę tylko wdzięczny!