Natknąłem się na ten artykuł:
Killer Bread. O niebezpieczeństwach związanych z glutenem (panifaryna)
Integracja Rosji z gospodarką światową sprawiła, że tak przydatne innowacje, jak supermarkety i fast foody stały się dostępne dla przeciętnego człowieka. Wraz z nimi Rosjanie zaczęli poznawać modyfikowaną żywność, mięso hormonalne, otyłość, alergie i celiakię.
O ostatniej tajemniczej chorobie, o której dużo wiadomo na Zachodzie, ale wciąż niewiele wiadomo w naszym kraju, zwyczajowo się nie rozprzestrzenia. Z jakiegoś powodu uważa się, że chorują na nią tylko dzieci i jest dziedziczona, a osoby cierpiącej na tę dziwną chorobę nie stać na jedzenie chleba.
To celiakia spowodowała spadek spożycia chleba na całym świecie. Były stwierdzenia, że „chleb to trucizna”. Ten pomysł jest szczególnie trudny dla rosyjskich lekarzy, ponieważ w umysłach Rosjanina chleb jest witalną siłą, a nasze tradycje pieczenia należą do najstarszych. Rosjaninowi bardzo trudno jest uwierzyć w pogląd, że jeśli jesz chleb, to więdniesz i schylasz się, narażasz się na raka lub bezpłodność. Dla nas chleb zawsze był zdrowiem, a dzieciom na wsi podawano okruchy chleba zamiast sutka i wyrosły na nich silnych mężczyzn z rumianymi policzkami, bez biegunki i zaparć, bez skazy i alergii na astmę. Więc co się stało? Dlaczego chleb nagle zaczął zabijać ludzi?
Aby zrozumieć, dlaczego rosyjscy lekarze tak niechętnie wierzą w istnienie celiakii, należy pamiętać, że w tym przypadku trucizną staje się nie chleb, ale wszystkie produkty zawierające gluten. Dlatego w całym cywilizowanym świecie, wraz ze zwykłymi produktami zawierającymi gluten, zawsze będziesz oferować produkty wolne od niego. Oczywiście będą kilkakrotnie droższe. Po prostu ten gluten wszedł do naszego życia i zatruł go chlebem. Tylko chleb rosyjski nigdy nie był trucizną, ale może się nią stać. W tym celu ma teraz wszystkie możliwości.
Ale najpierw musisz powiedzieć prawdę o celiakii. Destrukcyjne działanie glutenu po raz pierwszy odkryto w połowie ubiegłego wieku w Europie. Finowie jako pierwsi zwrócili uwagę na ten problem, na chorobę narażone były dzieci poniżej drugiego roku życia. Ponieważ objawy pojawiły się u dzieci, narodził się mit o dziedzicznej naturze choroby. Jednocześnie lekarze nazywali celiakię chorobą jelit spowodowaną uszkodzeniem kosmków jelita cienkiego, co prowadzi do zaburzeń wchłaniania jelitowego. Straszne objawy choroby: wzdęcia, zaparcia, biegunka, ogromny brzuch i zanik mięśni - ustąpiły u pacjentów w ciągu kilku miesięcy, zaraz po wyłączeniu oddziałów z diety chlebowej. W ten sposób zagraniczni lekarze doszli do wniosku, że chleb jest trucizną. Ale ponieważ można było zadać miażdżący cios przemysłowi zbożowemu, wystąpienie choroby zostało wyjaśnione nie przez jakość produkowanego chleba, ale przez genetykę. Powiedzmy, że są tacy dziwni ludzie, którzy cierpią z powodu nietolerancji glutenu chlebowego.
Tymczasem piekarze amerykańscy i europejscy, zamiast zwracać uwagę na niepokojące trendy, kontynuowali wysiłki, aby zdyskredytować chleb jako zdrowy produkt. Zrobili to oczywiście nie z powodu złośliwości, ale wyłącznie z powodów biznesowych. W 1979 roku w Ameryce w stanie Kansas powstało Stowarzyszenie Producentów Glutenu Pszenicznego, które aktywnie promowało i sprzedawało produkt nowego tysiąclecia, jakim jest suchy gluten pszenny - gluten.
Jeśli zagłębimy się w głąb wieków i poznacie stare receptury rosyjskich piekarzy, widać, że priorytetowo traktowali zakwas i procesy fermentacyjne.Ich zdaniem wartość chleba polegała na tym, że był żywy i miał krótkie życie - nie więcej niż dwa dni. Starożytne receptury szczegółowo opisują, jak radzić sobie z twardnieniem czy pleśnią, dodając słód i pektynę zatrzymującą wilgoć, lecytynę czyli jajka, naturalne konserwanty w postaci kwasu sorbinowego i soli kwasu propionowego. I tylko jednym zdaniem na samym końcu przepisu, że dla uelastycznienia ciasta chlebowego można użyć koncentratu glutenu w ilości 2-3% masy mąki.
Współcześni piekarze dodają 4-6% glutenu tylko po to, aby poprawić strukturę chleba, a przy opracowywaniu nowych, drogich rodzajów pieczywa, takich jak ciastka, babeczki, gofry, ciastka - od 20% do 40% glutenu. Skład nadzień do mąki i wyrobów cukierniczych - do 50% glutenu w masie mąki. Ponadto gluten jako konserwant znalazł szerokie zastosowanie w uszlachetnianiu gotowych płatków śniadaniowych, które tak uwielbiają nasze dzieci, w jogurtach do długotrwałego przechowywania, w stekach, kotletach, mrożonkach przeznaczonych do późniejszego smażenia, serach, krabach mięso, sztuczny kawior rybny, sery topione, pomidory rybne w puszkach, czekolada i guma do żucia.
Największe sukcesy w stosowaniu suchego glutenu pszennego do produkcji chleba odnoszą Amerykanie. W ciągu ostatnich 30 lat wykorzystanie suchego glutenu pszennego w światowym piekarnictwie wzrosło dziesięciokrotnie, głównie w krajach rozwiniętych z rozwiniętym przemysłem rolno-przemysłowym. Zastosowanie glutenu pozwoliło piekarzom na uzyskanie puszystego chleba, który można przechowywać i nie zepsuć przez wiele miesięcy, bez dużych kosztów finansowych, intelektualnych i pracy. Według samych piekarzy całkowita dominacja glutenu w wypiekach miała miejsce wyłącznie ze względów ekonomicznych. Gluten jest dodawany do pieczywa w celu obniżenia kosztów jego produkcji, ponieważ jego użycie pozwala na produkcję pieczywa wysokiej jakości z mąki niskiej jakości, a mąka wysokogatunkowa jest bardzo droga.
Jakość to parametry wizualne, takie jak elastyczność, blask i długie przechowywanie. Pomysł, że chleb powinien być żywy, a nie nadziewany konserwantami, nie został przez nich wzięty pod uwagę. W swojej obronie piekarze rozpoczęli promocję glutenu jako produktu białkowego o istotnej wartości dla zdrowia człowieka i zawierającego witaminy z grup B, A i E. Ich pałeczką jednak już wtedy, gdy w Ameryce zaczęli mówić o potrzebie produkcji glutenu. -bezpłatne produkty, przyjmowali z potrójną gorliwością rosyjskich dealerów. Oto teza reklamowa dla producentów piekarni: „Szybki rozwój technologii w przemyśle piekarniczym umożliwia dziś produkcję pieczywa o wysokiej zawartości glutenu, który zachowuje swoje właściwości odżywcze w specjalnym opakowaniu próżniowym nawet przez rok”. A oto kolejny, chłodniejszy niż pierwszy: „Suchy gluten jest składnikiem naturalnym, więc nie ma ograniczeń co do jego stosowania jako dodatku”.
Ograniczeniem niestety jest też jego nazwa - ludzkie ciało, które stawia opór, walczy i odmawia mutacji, skazując człowieka na nieludzkie cierpienie. Wzdęcia, cuchnące odchody, aftowe owrzodzenia dziąseł, utrata bieli zębów, skurcze mięśni, bóle menstruacyjne, wzdęcia, brak miesiączki, anemia, anoreksja, bóle stawów, zaparcia, depresja, problemy behawioralne, biegunka, zapalenie skóry, niepłodność u mężczyzn i kobiet, ogólnie złe samopoczucie, osłabienie mięśni, osteoporoza, wymioty, otyłość lub odwrotnie, utrata masy ciała, chwiejny żołądek - to wszystko objawy celiakii. W ciągu ostatnich 40 lat badania kliniczne nad tą chorobą zaszokowały lekarzy.
Ponieważ gluten jest białkiem nierozpuszczalnym w wodzie, nie rozpuszcza się nie tylko w wodzie, ale także w solach. Kiedy gluten w organizmie ludzkim jest w nadmiarze, zatyka się w jelicie cienkim jak cement, sklejając ze sobą najdrobniejsze kosmki, powodując zwyrodnienie jelita cienkiego.W tym stanie jelita nie są już w stanie wchłonąć witamin ani innych przydatnych substancji, o których wspomina się w broszurach reklamowych „zaawansowanych piekarzy”.
Wydaje się, że wyniki badań ukraińskich naukowców, którzy zidentyfikowali ukryte formy tej choroby i nazwali ją niemą celiakią, mogą czasami obniżyć sprzedaż zbóż. Wiaczesław Perederija, ukraiński gastroenterolog i kierownik Kliniki Terapii Wydziału N 1 Narodowego Uniwersytetu Medycznego im.I. O. Bogomolec zaprzeczył twierdzeniu, że celiakia jest chorobą dziedziczną. Stwierdził, że w ostatnich latach celiakia stała się najczęstszą chorobą jelita cienkiego, na którą cierpią osoby w każdym wieku, głównie osoby dorosłe w wieku od 20 do 70 lat. Ta choroba występuje rzadko wśród konsumentów pieczywa poniżej 20 roku życia.
Wnioski wyciągnięte przez ukraińskich naukowców wskazują, że gluten gromadzi się w ludzkim organizmie przez wiele lat, powodując poważne patologie, których lekarze nie mogą skojarzyć z ich prawdziwą przyczyną. Według ukraińskich naukowców celiakia ma objawy jelitowe tylko w 30%, a pozajelitowe w 70%. Ponadto przebiera się za inne choroby, takie jak cukrzyca typu 1, zapalenie wątroby, zapalenie okrężnicy, zapalenie stawów, nowotwory złośliwe, chłoniaki komórkowe, rozmiękczanie kości, rak jamy ustnej i gardła oraz rak okrężnicy i jelita cienkiego. Współczesna medycyna nie jest gotowa na taki obrót wydarzeń. Ale tragiczne jest to, że nie ma bezpośredniego związku między spożywaniem pokarmów zawierających gluten a objawami klinicznymi, jak na przykład z alergiami. Innymi słowy, jeśli dziecko uwielbia bułeczki w fast foodach, serze, czekoladzie, kiełbasach, gumie do żucia, to będąc dorosłym, może zachorować np. Na raka jelita cienkiego. Jest mało prawdopodobne, aby tradycyjny lekarz był w stanie ustalić tę przyczynę całego glutenu.
Według Wiaczesława Perederija gluten stał się trucizną w wyniku gwałtownej zmiany w żywieniu człowieka i ekologii. Uszkodzenie ścian jelit prowadzi do nietolerancji laktozy, sacharozy, zaburza procesy metaboliczne i powoduje zatrucie. Krótko mówiąc, cementując jelita glutenem, nie możesz oczekiwać, że jedzenie, które jesz, będzie dla ciebie działać. Najprawdopodobniej stanie się również trucizną.
Na szczęście Rosja nie jest zaawansowanym krajem rolno-przemysłowym, więc jej zacofanie w tym przypadku odbiło się na zdrowiu narodu. Chleb rosyjski, w dużej mierze ze względu na to, że nie stał się jeszcze towarem, ale nadal jest produktem społecznym, może być spożywany bez zagrożenia życia. Każdy, kto był za granicą, dobrze zapamięta chrupanie zębów tych okropnych „plastikowych” bułeczek, bez smaku i zapachu, które żujesz jak papier, lub widok tego pakowanego próżniowo krojonego chleba tostowego, bez życia i nie spleśniałego miesięcy. Każdy, kto od dawna mieszka za granicą, pamięta zapewne ciasto na naleśniki w specjalnych butelkach, które nie psuje się miesiącami poza lodówką i mąkę glutenową na sklepowych półkach, z której rosyjscy emigranci bezskutecznie próbują gotować naturalne rosyjskie bułeczki , Ciasta wielkanocne i shangi.
„Zaawansowani” rosyjscy marketerzy, najwyraźniej nieświadomi poważnych konsekwencji wpływu glutenu na ich organizm, donoszą o przełomie na rosyjskim rynku pieczywa i „rewolucji konsumenckiej” w tym segmencie rynku. Wpadli w euforię, najwyraźniej w oczekiwaniu na zyski, przewidują wzrost sprzedaży mrożonego pieczywa w Rosji, według najbardziej ostrożnych szacunków, nawet do 30% rocznie. Wzywają dużych producentów, czyli piekarnie, do przeorientowania się w kierunku zachodnich technologii i produkcji pieczywa z mrożonych półproduktów dla segmentu masowego. Ich zdaniem pomoże to gęstej Rosji zbliżyć się do Zachodu i stać się cywilizowaną potęgą zbożową. Co czeka rosyjskiego konsumenta, gdy chleb w naszym kraju stanie się towarem? Odpowiedź jest oczywista: nic dobrego.
Oprócz szkodliwego wpływu glutenu na jelita Rosjan, apologeci syntetycznego pieczywa zagranicznego powinni pamiętać, że w Ameryce i Europie z każdym rokiem spada spożycie chleba, a rośnie liczba restauracji i sklepów bezglutenowych. Być może z tego powodu technologie produkcji mrożonego chleba glutenowego wkraczają do Rosji pod przykrywką nowoczesnych, abyśmy my, którzy wciąż nosimy szopki i sandały oraz wyrabiamy ciasto z drożdżami, możemy nauczyć nas sprytu. Tylko w carskiej Rosji wypiekano najlepszy chleb na świecie, a tajemnice pieczenia rosyjskich bułek mogą stać się niepodważalną przewagą konkurencyjną współczesnych rosyjskich piekarzy, a chleb nie zamieni się w truciznę, ale, jak to było w Rosji zwyczajowo od starożytności razy wszystko jest głową. Źródło:
🔗